Blogg

Tävlingsdjävulens klor och börjar känna mig i form

Det är galet vad en liten motionstävling på jobbet kan göra.

Det har vaknat tävlingsdjävular både till höger och vänster i folk. Det är härligt att se (host, familje-Anna Mi känn dig träffad på ett bra sätt 🙂 ) och det är väl det som är meningen med de här grejerna, antar jag, så det är ju bra.

Även om jag alltid tränar mycket så blir jag också sporrad. Det blir lite lättare att gå ut i mörkret här hemma och köra ett extra pass. Och det kan behövas. Jag behöver alla sparkar i rumpan jag kan få just nu. Mörkret och kylan som börjar tränga sig på är nämligen väldigt effektiva motivationssläckare.

    •••

    Men hittills har jag klarat av den första delen av hösten bra, tycker jag. Jag börjar till och med känna mig i lite hyfsad form. Det är första gången på flera månader. Och då menar jag inte att jag är i springa-fort-form utan jag menar egentligen bara att jag känner mig lite mindre småtjock.

    Om någon nu blir provocerad av det så menar jag egentligen inte att jag är ”tjock”, eller har varit det. Men i jämförelse med mig själv så är jag i bättre form nu. Och som löpare gör ett kilo extra ganska stor skillnad.

    Eftersom jag har haft ätstörningsproblematik (i och för sig för många år sedan nu) så har jag som regel att mixtra så lite som möjligt med maten oavsett hur ”ur form” jag känner mig. Min enda ”mixtring” som jag tillåter mig är att jag plockar bort bullar, kakor, efterrätter och godis och försöker få till träningen ordentligt. Inga dieter, inga förbud, ingen demonisering av kolhydrater, utan bara lite sunt förnuft. Man kommer väldigt långt med det.

    Men det brukar vara lite för osexig och långsiktig strategi för att folk i allmänhet brukar vilja haka på det. Annars är det ett hett tips! 🙂

     

    Dagens träning:

    RPM (spinning) 30 minuter (jag instruerade)

    Cx Worx (corepass) 30 minuter (jag instruerade)