Blogg

Fin snölöpning och vägen framåt

Det känns som om den där efterhängsna förkylningen (som peakade FÖRE jul – alltså sjukt seg) äntligen verkar ha lämnat kroppen. Kroppen svarar bättre och jag kan ta i igen på intervallerna. Härlig känsla!

Jag vet att alla inte håller med mig, men jag tycker det är sjukt härligt att det har kommit snö! Tjoho och tjohej! Så igår åkte jag och sonen snowracer och idag har vi byggt snölykta och skottat snö. Men jag längtar efter att åka skidor. Längdskidor. Det känns som om det inte kommer att bli så många chanser i vinter, nu när vi bestämt oss för att inte åka norröver den här vintern. Jag ber i alla fall en liten bön för att minusgraderna håller i sig ett tag till.

Men istället för att åka skidor så var jag ute och sprang idag. Om distanspasset på nyårsafton var übertungt så kändes det bättre i kroppen idag. Inte för att det gick snabbt. Det kunde inte gå snabbt på de snötäckta vägarna, men det var skönt. Och vackert. Jag sprang igenom skymningen, in i mörkret och det var helt vindstilla, tyst och lugnt ute. En sån där löprunda man tankar energi ifrån. En aning magiskt. Se bild nedan.

Fin vy på kvällens löprunda när jag närmar mig Hagby kyrka igen.

Fin vy på kvällens löprunda när jag närmar mig Hagby kyrka igen.

Min träningsplan för löpningen är just nu så här:

Springa cirka 4 mil i veckan (och sakta, sakta öka upp om jag märker att det fungerar).

I stort sett alla passen är bara vanlig distansfart, men ett av passen har jag börjat med lite fart, med betoning på lite fart. Jag har testat 4.20-tempo i 500 meters-intervaller på löpbandet bara för att testa om hälsenan håller för det. Hittills har det fungerat bra. Så jag kör en försiktig upptrappning på det också. Jag började med 4.30-tempo.

Tanken är att jag ska orka ha tålamod, inte gå för snabbt fram och förhoppningsvis bli bättre i hälsenan den här säsongen.

Dagens träning: 

16 km distanspass i lugnt tempo på snöiga vägar.

 

Gonatt!