Blogg

En superläskig grej

 

Målgång på Lidingöloppet 2015. Jag sprang på 2,13:50 och blev 18:e dam totalt.

Målgång på Lidingöloppet 2015. Jag sprang på 2,13:50 och blev 18:e dam totalt.

Jag tänkte göra en superläskig grej.

    Jag har i princip aldrig gjort det tidigare, men nu när jag blivit med blogg så känns det rätt. Eller rätt och rätt, det känns fortfarande rätt hemskt, men jag måste utmana mig själv och mina rädslor lite har jag bestämt mig för.

    Ni ska nämligen få veta mina mål för den här säsongen. Med tider och allt. Jag kommer att skriva ner det här nu och sedan är det lätt att gå tillbaka och se om jag lyckas eller misslyckas. Jag skulle inte vilja påstå att jag är särskilt vidskeplig av mig med annat, men det här med att uttala mina mål högt känns lite jinxigt.

    Men SKIT SAMMA! Nu kör vi!

    Bakgrund:

    Säsongen 2015 var en jättebra säsong för mig. Jag sprang på tider som jag inte hade gjort på över 15 år. Jag har egentligen bara varit bättre när jag var som bäst i några år som typ 20-åring och hårt satsande elitlöpare (eller elit och elit, men det var det jag försökte vara).

    I år vill jag naturligtvis fortsätta utvecklas som löpare. Mina utmaningar: tiden och skador.

    Tiden: Jag har ganska tajt med tid. Jag känner inte att jag har jättemycket mer tid att lägga ner på träningen jämfört med förra året. Så jag måste börja träna smartare för att fortsätta utvecklas. Jag måste få ut mer av den träning som jag faktiskt hinner med.

    Status: Inte så lätt. Har försökt att få input från andra håll – det är ju lätt att man fastnar i sina egna gamla hjulspår plus att jag är lite småbekväm, det vill säga jag kör ”lagom” hårda intervaller…

    Skador: Den här bloggen heter ju Bäst vid 40 (för att jag ska försöka persa – slå personbästa) den här säsongen. I alla fall på en distans. Men ett tag kändes det som om jag borde döpa den till rehab-bloggen istället. Jag hade hälseneproblem stora delar av 2015, men valde att fortsätta träna och tävla eftersom jag inte ansåg mig ha ”tid” med paus om jag ville prestera bra i Lidingöloppet. Jag tog sedan ett ganska långt break från löpningen efter Lidingö, men det tog längre tid att bli smärtfri än vad jag hade räknat med. Sedan har jag fått ett annat problem också. Det kallas ”ledmus” och är tydligen en lös bit brosk eller ben (troligtvis brosk) som är lös inne i fotleden. När den ligger fel har jag jätteont, men jag kan också vara smärtfri. Visst låter det kul?! Not.

    Det här med att bli gammal alltså… (tänk Skriet-fejs här)

    Status: Hälsenan har känts ok de senaste två månaderna, men är inte riktigt uppe i den mängd som jag skulle vilja kunna köra. Ledmusen är helt oförutsägbar. Jag kan ha så ont att jag haltar i två dagar för att sedan vara helt smärtfri i några veckor. Just nu – smärtfri, men superjobbigt att inte veta hur, när eller varför den kan dyka upp. En knäckande företeelse… Jag har lyckats få remiss till röntgen nu som en början.

    2015 års resultat: 5km – 18,51 (Drottning Margareta-loppet)

    10 km – 39,10 (VP-Milen, Vetlanda)

    Halvmarathon – 1,27:44 (Kalmar Malkars 21 km)

    30 km terräng – 2,13:50 (Lidingöloppet)

     

    Målsättning 2016:   

    2,10 Lidingöloppets tremil – det här är säsongens största mål. Det är en ganska stor sänkning av tiden, men jag hoppas att det ska vara möjligt. Dels på grund av att jag hade krampkänning hela sista milen (kunde inte trycka alls i uppförsbackar – och ni som har sprungit Lidingö vet att det är hyfs många backar sista milen…) Plus att jag tror att jag hade kunnat träna bättre och mer specifikt för Lidingöloppet än vad jag gjorde.

    På vägen dit hoppas jag på:

    1,25 på Halvmarathon (tufft)

    Sub 39 på milen 

    Sub 18.40 på 5km

     

    Det här är några mål-tider (alltså inte mat), men alla pers räknas och bör firas.

    Det här är ganska tuffa mål, med tanke på att jag har svårt att lägga mer tid på träningen än vad jag gör idag.

    Den som lever får se!

     

    Dagens träning:

    Lunch: Enkilometersintervaller med min träningspolare Marcus (han var stark idag och jag fick slita)

    Kväll: Gruppass på Crossfit Kalmar med sönderslitna handflator som resultat efter för många (ja tydligen för mina handflator i alla fall) Toes to bar…

    En bra träningsdag med andra ord.

    Gonatt.