Blogg

Det här med framfotslöpning

Helgens väder har varit mer eller mindre magiskt (för att vara mars that is).

Soligt och nästan varmt – i alla fall i lä mot en husvägg.

I går blev det långpass på stumma ben (mina ben är mer eller mindre stumma för jämnan just nu tycker jag) och i dag i stort sett vila. Förutom en grej.

Jag har börjat på Crossfit Kalmar och i deras baskurs (något som alla nya måste göra) ingår bland annat ett löpteknikpass. Det gjorde jag i förmiddags.

Där lärde man ut ”framfotslöpning”.

Jag kan verkligen inte allt och jag tror mycket på att det här med träning är personligt; det som funkar för en behöver inte vara det bästa för någon annan. Och så vidare.

Men jag är allergisk mot trender. Det finns så mycket trender inom träning och kost och väldigt många hoppar på första bästa trendgrej som Aftonbladet Hälsa och andra vetenskapliga tidskrifter (obs ironi) hävdar är nån slags sanning.

Framfotslöpning var en stor trend för några år sedan. Det passar säkert en del superbra att springa så hela tiden, men väldigt många som helt plötsligt köpte ”fivefingers” och andra tunna skor och gav sig ut och sprang för långt för fort fick ont och blev skadade.

Själv är jag konservativ as fuck på vissa plan i livet och för mig är framfotslöpning nåt som kommer naturligt när jag ökar farten. Då rullar man inte längre häl till tå, utan landar mer uppe på foten. Ju snabbare man springer, ju längre fram på foten landar man. På ett ungefär.

Så jag ser det så här: När du blir bättre löpare kommer du att springa fortare och därmed blir det naturligt mer framfotslöpning. Men du blir nödvändigtvis inte en bättre löpare bara av att bli framfotslöpare.

Så kanske folk bara ska fokusera på att lära sig springa snabbare helt enkelt…?

Sen är det alltid bra att jobba med löpteknik, löpstyrka, corestyrka och spänst och på så sätt förändra din hållning och ditt löpsteg på ett naturligt sätt.

Vill du ändra ändå – gör det för guds skull – men gör det i små steg så att kroppen (muskler, ben, ligament) hinner vänja sig och stärkas, inte skadas, under processen.

Dagens träning: Lite löpteknik samt en slags beeptest-liknande wood.

 

I övrigt:

• Jag älskar Jörgen Persson i Mästarnas mästare. En glidare! Älskar också Foppas vinnarskalle – fascinerande.

• Kackelstugans artistprogram för i sommar… Det kan inte finnas ett ställe i hela landet som kan matcha det. Världens mysigaste konsertscen också. Längtar efter sommar nu.

• Jag lyckades boka Kent-biljetter i Linköping samma dag som jag ska springa Lidingöloppet (hoppas jag om jag inte är sjuk eller nåt). Hm, typisk okoll av mig. Hur jag ska lösa den logistiken får jag återkomma till.