Blogg

Tillfällig svacka och kul övning på pilatesboll

Bara så ni vet så försöker jag ladda upp en film på den här bloggen, men det bara strular. Det får inte vara för stor fil, men när jag väl har gjort den mindre så blir det nåt himla ”fel” – citat bloggprogrammet – när jag försöker ladda upp den.

SJUKT IRRITERANDE!!

Ni hade kunnat få se en av mina favvo-övningar i gymmet som är en riktigt bra löparövning… Men tji fick vi. Jag får undersöka närmare imorrn (läs delegera till någon mer tekniskt kunnig) vad felet är.

Ni har inte fått veta resultatet av mitt lilla ”test”. Jag provade att öka tempot lite i torsdags trots att jag egentligen inte får. Det kändes lite mer dagen efter, från noll smärta upp till en tvåa kanske – så inte så farligt tycker jag.

Annars har inte träningen blivit som planerat de senaste dagarna. I fredags var jag på crossfit-pass (första på kanske 3-4 veckor) ihop med kollegan Anders Blank. Sen strulade tekniken och lite annat så jag hann inte med ett crosstrainer-pass som planerat.

Igår var jag ganska duktig (body balance och löppass), men idag har jag varit helt trött i både kropp och huvud. Det var väl Eurovision Song Contest som knäckte mig. Och vädret.

Jag skrev omdömen och betygsatte hela finalstartfältet (26 låtar) inför ESC, men var tvungen att lyssna in mig på alla 42 eftersom jag inte visste vilka som skulle få till finalen förrän i torsdags kväll. Behöver jag berätta att mina öron varit tämligen överlastade den senaste veckan…?

Ikväll körde jag ett styrkepass med Josefin. Hon kör också klasser på samma gym som jag gör och nu har jag hjälpt igång henne lite med hennes löpning. Jättekul och inspirerande för mig också. Hon sprang Wings for life förra veckan, men hade lite hälsostrul precis före (sprang i och för sig bra ändå), men nu ska vi sätta upp ett nytt bra mål att träna inför.

En av övningarna vi körde ikväll är den här: Pik på pilatesboll

Den är bra för bålstyrka, balans och kroppskontroll.

 

Från början står jag i en rak planka. Här har jag påbörjat piken lite smått.

Från början står jag i en rak planka. Här har jag påbörjat piken lite smått.

Sedan skjuter jag upp höften så mycket jag kan så att höften hamnar (helst) rakt ovanför axlarna innan jag går tillbaka till vanlig planka på händerna igen.

Sedan skjuter jag upp höften så mycket jag kan så att höften hamnar (helst) rakt ovanför axlarna innan jag går tillbaka till vanlig planka på händerna igen.

 

Kul övning och lite tyngre än vad den ser ut att vara.

Jag får ta nya tränings-tag den här veckan. Det känns lite vilset när jag inte riktigt vet vad jag tränar för. Att bli bättre löpare, men samtidigt bli bra i hälsenan känns som en omöjlig ekvation. Och kommer jag att kunna göra någon tävling…? När i så fall? Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska tänka kring det.

Så det behövs lite nya tag. I regnet. För vart tog våren vägen?!?

Gonatt!